loading...
architecturenovinshahr
ramin بازدید : 48 جمعه 24 مرداد 1393 نظرات (5)

به تازگی مسجدی شناور در شهر جده عربستان سعوی و در ساحل دریای سرخ ساخته شده است.


این مسجد به نام مسجد الرحمه نام گذاری شده که مردم آن را مسجد فاطمه الزهرا خطاب می کنند. "مسجد شناور" نیز دیگر نام این عبادتگاه است زیرا از چهار طرف این مسجد در دریا قرار دارد.
 

در این مسجد از سبک های معماری جدید و قدیم و معماری اسلامی استفاده شده و روزانه میزبان تعداد زیادی از نمازگزاران و گردشگران است.


بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند در هنگام طلوع و غروب آفتاب به بازدید از مسجد بپردازند زیرا در این هنگام، نور خورشید و دریا، زیبایی ویژه ای به این مسجد می دهند.

مسجد نه تنها فضای بزرگی برای عبادت دارد بلکه شامل مکان هایی برای وضو، سرویس های بهداشتی و سالن هایی مجزا و مجهز برای عبادت نیز می شود

ramin بازدید : 49 جمعه 24 مرداد 1393 نظرات (0)

تولید این نوع آجر در كشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، ایتالیا، لهستان، تركیه، اندونزی، تایلند، چین و آمریكا وجود دارد ولی تاكنون چنین تولیدی به شكل انبوه در ایران انجام نگرفته است. آجرهای شیشه ای مزایای بسیار و كاربردهای خاص نسبت به آجرهای سنتی دارا می باشند و به همین دلیل بازار جهانی بسیار خوبی را بدست آورده و روز به روز مصرف آن بیشتر می شود. این محصول در سالهای اخیر در بازار ایران جای باز نموده بطوریكه در حال حاضر عمدتا" از كشورهای اروپایی وارد و در بازار مصالح ساختمانی عرضه می گردد.

جهت تولید این محصول نیاز به بچ پلنت و كوره ذوب دارای فورهارث (جهت سیستم رنگی سازی شیشه در كانال) و همچنین فیدر، ماشین پرس مخصوص، بردارنده های اتوماتیك، ماشین مخصوص اتصال و جوشكاری دو نیمه آجر، سیستم آماده سازی مخلوط مناسب گاز و هوا برای ماشین اتصال دو نیمه آجر، كانوایرهای انتقالی، استاكر (ماشین اتوماتیك انتقال دهنده آجر شیشه ای به گرمخانه)، گرمخانه تنش زدایی، یك دست قالب استاندارد (190*190*80 میلیمتر)، یك دست قالب گوشه، خط رنگ آمیزی ضخامت آجر و ماشین آلات و تجهیزات لازم برای پولیش و پرداخت قالب می باشد


ramin بازدید : 61 جمعه 24 مرداد 1393 نظرات (0)

خانه ای مسکونی در محله جیحون تهران که در اوج سادگی ، تنها با نوآوری معمار این پروژه به اثری ارزشمند تبدیل شده است. معمار با طراحی دیتیلی ساده و نوآورانه با استفاده از سیستم قفل و بست و بدون استفاده از ملات و با هزینه ای اندک این اثر را خلق کرد. مجله معماری این نوآوری را به عنوان یکی از بهترین دستاوردهای معماری در سال تلقی می کند.

معمار : علیرضا مشهدیمیرزا

محل پروژه : ایران - تهران - خیابان جیحون

سال ساخت  : 2011

این پروژه در فستیوال خانه های معماری سال 212 شرکت داشت و برنده مجله معمار نیز بود.
 

چند خطی از زبان معمار این ساختمان....



ramin بازدید : 63 یکشنبه 12 مرداد 1393 نظرات (0)

اگر دوربين عکاسي را کاملا عمود بر زمين و موازي با ضلع روبرويي  يک ساختمان قرار دهيم و  يک عکس بگيريم . نتيجه بدست  آمده يک تصوير با  پرسپکتيو يک نقطه اي ميشود  يعني همه ديوارها و ضلع هاي ساختمان به سمت يک نقطه  حرکت ميکنند
و به معنای ديگر محور ايکسX  ساختمان موازي با صفحه دوربين عکاسي  و محور Z  که همان ارتفاع  ساختمان است نيز  موازي با  صفحه دوربين عکاسي  هستند وتنها محوري که  صفحه دوربين را قطع ميکند و به سمت ما مي آيد  يا به اصطلاح از ما دور ميشود و به سمت نقطه گريز ميرود محور Y است
از اين جهت به اين نوع پرسپکتيو ، پرسپکتيو يک نقطه اي ميگويند زيرا همه اجزاي در راستاي محور Y به سمت يک نقطه مي روند

ابتدا به تعریف چند موضوع می پردازیم
خط p.p ............................. پرده تصویر
خط HL ............................. خط افق
خط GL ............................. خط زمین
نقطه sp ........................... چشم ناظر
نقطه vp ......................... نقطه گریز


ramin بازدید : 44 شنبه 11 مرداد 1393 نظرات (0)

سلام به همه دوستان معمار

خوشحالم که سایت مارو انتخاب کردید.

.دوستان برای ثبت نام لطفا (ادامه مطلب)رامطالعه کنید و فرم ثبت نام را از قسمت((ارتباط با ما)) در قسمت بالا به صورت ..نمونه عکس زیر ارسال نموده و سپس از قسمت عضویت سریع در قسمت سمت چپ قدام به ثبت نام کنید .بعد از تایید نام کاربری شما  اکانت شمافعال خواهد شد

 


 

با سپاس برای مطالعه فرم ثبت نام  به ادامه مطلب مراجعه کنید



ramin بازدید : 56 جمعه 18 اسفند 1391 نظرات (0)

  نور و بشر

نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد. در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در معماری اغلب بناهای مذهبی ، نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است. فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجداسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود.
دانستن روند بهره گیری از نور خورشید به اندازه روند شکل گیری مصالح و یا شکل های مختلف زیربنائی ساختمان جهت طراحی بسیار لازم می باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می توان استنباط کرد که هر اطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند، در دوره عیلام در حدود 1300 و 1400 ق.م نیز نمونه ای از پنجره های شیشه ای بدست آمده که شامل لوله هایی از خمیر شیشه می باشد که در کنار هم و در داخل یک قاب جای می گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.

ramin بازدید : 37 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

هیچ راه حل جامع و مانعی برای طراحی معماری وجود ندارد ، یعنی قرصی نیست که شما بخورید و از فردا زاها حدید یا نورمن فاستر یا کالاتراوا یا ریچارد میر یا مهدی مطلق … منتها شکل گیری طرح معماری به صورت سیستماتیک در چند مرحله صورت می گیرد از این مراحل می تواند یک بخش ضعیف تر و یک بخش قوی تر باشد ولی کلیت مطلب در مراحل زیر قابل خلاصه شدن است 

  • شناخت و تحلیل برنامه طرح ( برنامه ریزی فیزیکی ، خواسته های کارفرما، ضوابط )
  • شناخت بستر طرح ( تحلیل زمین ،آب و هوا ،شیب،همسایگی،…)
  • شناخت نمونه های مشابه ( معماران موفق این مساله را چطور حل کرده اند)
  • شکل گیری طرح اولیه ( توصیه من این است که حل مناسب برنامه طرح در اواولیت شما و کانسپت شما باشد ، کرم خاکی را فراموش کنید) ولی همه کانسپتهای گفته شده هم اگر با شناخت صحیح استفاده شوند ، میتوانند خمیر مایه طرح معماری باشند. شما یک فضای خوب خلق کنید ، استفاده کننده و بازدید کننده را تحت تاثیر قرار بدید ، کسی هرگز کرم خاکی را نخواهد دید ولی با خلق یک فضای معماری مثل کلیسای آب آندو ، شما بر روح فرد اثر میگذارید، این مهم است.
  • بازگشت به برنامه طرح ( حل دقیق برنامه ریزی فیزیکی ، فضای معماری …)
  • مذاکره با سازه ،برق و مکانیک ( مهم است که پس از تصویب طرح شما توسط کارفرما ، ملاحظات این بخشها طرح را دستخوش تغییری نامناسب نکند)
  • ارائه طرح ، اگر مسابقه و یا طرح دانشجویی است رنگ و لعاب و اگر در دنیای حرفه ای هستید ، آلبوم  نقشه های مرحله اول
ramin بازدید : 408 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

کانسپت چیست؟

کانسپت چکیده مفهوم و اندیشه نهفته در طرح معماری است این مفهوم می تواند:

قیاسی باشد (analogies) ، که به معنی الگو گیری از ویژگیهایی که برای طرح مفیدند ، مثل الگو گیری از روابط معماری گذشته برای یک طرح یا مقیاس قرار دادن کار هنرمندان در استودیو برای طراحی یک ساختمان آزمایشگاه ( لویی کان – ساختمان تحقیقات پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا)

استعاری و تشبیهی باشد ( metaphors and similes) مثلا استفاده از یک عنصر معماری برای به یاد آوردن یک مساله خاص  و یا به صورتی که عنصری را بتوانیم به موضوعی تشبیه کنیم

جوهری باشد ( essences) توجه به جوهره درونی فضای معماری مثلا طراحی یک فضا با حس روحانی و تفکر برانگیز

برنامه ای باشد (programmatic  ) که در آن توجه به حل مسئله عملکردی و برنامه طرح در درجه اول قرار دارد. مثل خیلی از کارهای معماری مدرن.

ایده آل گرایانه باشد ، که ایده آلهای معمار در آن اولویت می یابد. مثلا توجه به معماری سبز و بهینه سازی مصرف انرژی. یا ایده آل گرایی میس واندر روهه در اغلب طرح هایش که برنامه طرح را تحت الشعاع قرار میداد.

 

ramin بازدید : 147 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

شركت انگليسي زاها حديد براي طراحي استاديوم ملي ژاپن انتخاب شده است. اين ورزشگاه جديد با 80،000 صندلي، جايگزين استاديوم ملي كاسوميگاوكا در توكيو خواهد شد و در صورت موفقيت ژاپن در كسب ميزباني المپيك سال 2020، مي تواند محل اصلي برگزاري اين رقابتها باشد.اين ورزشگاه براي ميزباني جام جهاني راگبي در سال 2019 اختصاص داده شده و به عنوان محل برگزاري جام جهاني فوتبال در آينده، به فيفا ارائه شده است.

1

ramin بازدید : 49 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

الکس رُزانو(Alex Lozano) و رِینولدز دیاز جی آر(Reynolds Diaz Jr)، به منظور خلق محتواهای گوناگون در مجموعه ای از ساختارهای بلند مرتبه؛ طرحی را پیشنهاد دادند که میل به الحاق فعالیت های اقتصادی در بافتِ وست سایدِ(West Side) منهتن؛ را دنبال می دهد. ترکیب عملکردها و فعالیت ها، با هدف تدارک یک ساختار شهریِ هیبریدی ـ پیوندی ـ تعریف شد، که برنامه ها، سازه، زیبایی، استحکام و انعطاف را ادغام کند.

1

ramin بازدید : 35 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

آسمانخراشی در سئول، توسط دفتر معماری دانمارکیِ بیگ(BIG) طراحی شد، برجی آپارتمانی در شهر سئول. این برج در منطقه ی بین المللی و تجاریِ یونگ سان(Yongsan) قرار خواهد گرفت

1

ramin بازدید : 31 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

روژه تبديل و بازسازي سيلوي روغن 468 به يك قطعه هنر نورپردازي توسط Lighting Design Collective از مادريد طراحي و اجرا شده است .

... اين بنا در كنار دريا ، مقابل شهر هلسينكي ، پايتخت فنلاند ، قرار گرفته است . باد غالب اين منطقه ، بسيار شديدست . نور طبيعي ، باد و حركت نور بر روي آب متلاطم از كانسپت هاي اصلي در اين نورپردازيست. اين ديوار كرو 2012 روزنه دارد كه به انتخاب هلنسكي به عنوان پايتخت طراحي جهان در سال 2012 اشاره دارد.

1

ramin بازدید : 125 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

الورا هاردي دعوتنامه اي را براي ترسیم يك پلان خوب براي دهكده ي سبز، كه نزديك رودخانه ي ويلي است، دريافت كرد نقشه ي مجموعه طراحي شده در مسير مدرسه ای سبز مي باشد كه بر اساس ايده ها و اصول معماری پايدار و صنعت مبتنی بر هنر دستي اخته شده است

1

ramin بازدید : 56 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

حلقه ی زندگی یک مونمان در حال ساخت در فوشون چین است. فرم, کارکرد یا به نوعی فقدان کارکرد و برآورد هزینه ی ساخت آن بیشترین توجه را به خود درگیر کرده است. چین در قامت کشوری که سریعاً به دنبال طی کردن فرایند شهری شدن و در امتداد آن لیدر جهانی در بسیاری از زمینه ها می باشد, ساخت نشانه های شهری را برای به کمال رساندن باور خود برگزیده است . برگزاری نمایشگاه های جدید هم تدبیری دیگر است

1

درباره ما
Profile Pic
معماری یعنی زیبایی احجام در کنار هم و معمار یعنی بازی دهنده احجام در کنار هم برای بوجود آوردن زیبایی.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 44
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 56
  • بازدید سال : 239
  • بازدید کلی : 10,098
  • کدهای اختصاصی
    <-PostTitle-> [Post_Content] [Post_Link] [Post_Link]